domingo, 25 de abril de 2010

Marca i la creació d’un diccionari de guerra


La primer entrega del bloc va dedicada a un gènere periodístic defenestrat, criticat i no reconegut com a periodístic per part de la comunitat acadèmica. Ens referim al periodisme esportiu. En aquest espai, però, no tant sols afirmarem sinó reclamarem la seva condició de periodisme. En tot cas, el que ningú pot obviar és l’estat de qualitat en el que es troba aquesta categoria a l’Estat espanyol a dia d’avui. El podríem qualificar, en molts aspectes, de lamentable. No cal espantar-se, ni relativitzar el que és una evidència. La premsa esportiva es troba en una direcció abocada d’una manera preocupant a la de la premsa del cor. De fet, el tractament informatiu que es fa dels esdeveniments de futbol, bàsquet o tennis es realitza des d’una posició allunyada de qualsevol ètica, moral o rigor i contrast periodístic tal i com l’entenem des d’un punt de vista professional.
Dit això, amb els números a la mà, l’esportiu que més es llegeix és “Marca”. Però allò remarcable és que no només és el diari esportiu que més es llegeix, sinó que és la plataforma escrita de qualsevol temàtica més llegida a Espanya. Segons la darrera onada de l’EGM (corresponent al període entre l’Abril de 2009 a Març de 2010), Marca el llegeixen 2.805.000 exemplars al dia, i només el diari generalista El País s’hi apropa tot i que a molta distància, amb 2.022.000 lectors al dia. Amb aquesta dada es pot estipular una idea aproximada de la seva rellevància, influència i penetració entre el públic. A més, cal recordar que els principals premis als mèrits esportius individuals – màxim golejador o millor porter – els atorga el mateix diari.
Com es pot entendre – o permetre – llavors, que un dels mitjans amb més rellevància a nivell estatal publiqui aquesta portada?



Aquest és només un exemple per poder veure l’ús de la informació per part del diari. Més enllà de les notícies annexes, el clima que es forma a través d’unes paraules així influeix a diferents nivells. En primer lloc, retorna a un terme – “canguelo” – que no es construït ni tant sols pel propi mitjà sinó pel diari directament rival a la pròpia ciutat de Madrid i arreu de l’Estat espanyol, un terme que ha creat tot un simbolisme amb un component de baix to, baix nivell i enormes quantitats d’intencions ràncies que ja han quedat paleses anteriorment. D’altra banda, aviva una rivalitat en la que el diari – com a producte, a priori, per seguidors del Madrid – no té ni dret ni paraula a entrar-hi: la del Barça amb l’Espanyol, referint-se al “tamudazo” (recordem, quan Raúl Tamudo va marcar un gol al Camp Nou que afavoria els interessos del Madrid per guanyar el títol de lliga) de nou de manera completament gratuïta. I en l’anterior explicació, per més inri, es dóna per suposat una connotació que ni es reconeix oficialment: el madridisme de Marca. Aquest, segons les seves directrius, és un diari per tots els espanyols, en el que tots es sentin representats. En darrer lloc, i per si no fos poc, es refereix a Guardiola només per indicar que ja porta quatre enfrontaments amb l’àrbitre, tot i sabent més tard que no eren enfrontaments, sinó paraules civilitzades.
Així doncs, la falta de responsabilitat és potser major que la de criteri periodístic. No cal ja imaginar el que pot llegir-se en les planes interiors. Recordem que no es tracta d’un mitjà minoritari, sinó de tot el contrari: és el majoritari, el que més persones llegeixen. Com pretenen, després, fomentar una rivalitat – que n’hi ha d’haver, òbviament – esportiva entre els clubs? Per què es lamenten quan hi ha accidents entre sectors, ja no d’aficionats anomenats ultras, sinó entre col•lectius massificats que es barallen amb conceptes surrealistes i inventats a fi de crear un diccionari de guerra entre Barça i Madrid? – Què, amb canguelo? – Calla, que us heu tret el villarato de la màniga. No és trist que una tertúlia esportiva es redueixi a aquestes expressions? Amb tot, no es vol aquí enfocar a un únic culpable. Les grans plataformes de mitjans esportius han derivat cap el mateix camí, tot i que en aquest cas la major penetració del diari Marca el fa més perillós. Cal reformular, cal renovar i cal, per sobre de tot, estipular unes normes i una institució per tal de posar el que sembla que tot editor dels grans diaris esportius han perdut al llarg dels últims anys: seny.

7 comentarios:

  1. Personalment considero que és la manera de fer del periodisme de la caverna mediàtica,sempre exposen una visió subjectiva, sempre tercivergen les versions...però això ve de massa lluny. Cal dir que el ''Marca'' no és dels pitjors, crec que l'AS o l'SPORT són molt més subjectius, en canvi elmundodeportivo i Marca són dels que més s'apropen a la realitat, destacant que sempre deixen anar una pinzellada de subjectivisme escombrant cap a casa

    ResponderEliminar
  2. yoki1983 ha comentat:

    Como barcelonista es facil criticar a un periódico como este xo es fácil ver como sus propios lectores,la mayoria madridistas...ke llevan años y años leyendo el periódico critican abiertamente la nueva postura del diario...llevaba a cabo por su director Eduardo Inda....con el amarillismo por bandera....pero la respuesta de sus periodistas a esas quejas es que las ventgas del periódico han aumentado asi ke mientras el amarillismo siga vendiendo más...este es el cámino que seguira la prensa...

    ResponderEliminar
  3. David84 ha dit:

    Totalmente de acuerdo con la entrada del Sr. Yoki1983. La finalidad de un periódico, que al fin y al cabo no deja de ser una empresa proporcionando un producto, es el de ampliar beneficios año tras año... es la ley del mundo actual, y eso no se puede cambiar. Hasta entonces, pues, sustituir la sensatez por el sensacionalismo será la opción más fácil... desgraciadamente. Creeis que existe la opción de encontrar un camino donde convivan las ventas y la objetividad?

    ResponderEliminar
  4. Les polèmiques sensacionalistes vènen, i desgraciadament és un fenomen que porta anys reafirmant-se a l'estat Espanyol. Les versions targiversades pels subjectivismes dels líders d'opinió, obliga al públic a posicionar-se en pols oposats. En altres paraules, o vas amb uns, o automàticament vas amb els altres.
    El món del periodisme esportiu no escapa d'aquesta tendència, i sembla que tot valgui per vendre. Crec que els diaris haurien de cumplir uns estàndards d'objectivitat, i actualment les opinions i interessos dels periodistes es veuen clarament expressats.
    Per acabar, no crec que existeixi l'opció de trobar un camí on convisquin les ventes i l'objectivitat, ja que el factor cultural és decisiu. S'ha comprovat que aquest model de negoci és exitós, tenint exemples tan clars com la premsa rosa.
    Força Barça i ens trobem tots el dimecres per fer història i arribar al Santigao Bernabeu.

    Esteve

    ResponderEliminar
  5. Com molt bé ha dit EsteveMassegur, aquest tipu de periodisme va creixent i creixent sense cap mena de limit ni censura. Simplement es tracta d'escriure el que el lector vol llegir no el que realment succeeix pq no interessa, com a mínim així ho indica el número de lectors.

    ResponderEliminar
  6. No és un tema tan fàcil i simple de solucionar, ni molt menys.
    Què busquem en els diaris - tan generalistes, com esportius -? Busquem que ens donin la descripció dels fets tal i com han succeït? Tenint en compte que la objectivitat no existeix, ja podem obviar aquesta qüestió.
    A més a més, crec que tots estem d'acord que per saber el resultat d'un partit, en l'era actual, ja hi ha molts altres mitjans per informar-nos.
    El futur de la premsa sembla que passa no tant per la informació pura i dura, sinó per l'opinió i la reflexió.
    Partint d'aquest fet, què s'està passant en la premsa esportiva? Doncs precisament això. I si s'ha de filar molt prim i cridar al sensacionalisme, doncs tots els camins són vàlids per ells.
    Però, és que el món dels esports ja tracta d'això! Tertúlies televisives i radiofòniques, informatius d'esports,... van més enllà del resultat final,...
    És això el que troba i sobretot busca, no ens engayem, el consumidor.

    ResponderEliminar
  7. Al meu modest entendre, el nivell de la premsa esportiva a Espanya (i per extensió de tot tipus de premsa) és el reflex de la seva societat. Si el diari que més es ven és un esportiu, això ja demostra que a Espanya el nivell d'implicació dels ciutadans amb la societat, la política, l'economia.. és nul. Només s'impliquen amb l'esport. Això deixa el nivell cultural de la societat espanyola molt baix.. i ho diu un fervent seguidor del futbol i de l'esport en general.

    ResponderEliminar